O Nas

STOWARZYSZENIE INTEGRACJI RODZINY „WIĘŹ” powstało 29.IX.2011 r. na Zebraniu Założycielskim, zaś 19.XII.2011 r. zostało zarejestrowane w Sądzie Okręgowym pod nr KRS:0000405416. Swą działalność rozpoczęło 15.II.2012 r.

Celem i misją Stowarzyszenia jest zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży oraz seniorów, wspomaganie rodziców w ich trudzie wychowawczym poprzez, warsztaty, spotkania i wyjazdy rodzinne, a także służenie poradą i doświadczeniem.

Stowarzyszenie zrzesza 16 członków. W skład zarządu wchodzi:

prezes – Bożena Piwowarska

skarbnik – Maria Skiba

sekretarz – Sylwia Michalec-Jękot

członek – Jolanta Mazurkiewicz

członek – Justyna Bączyńska

Historia

Pomysł stworzenia stowarzyszenia rodził się długo. Przez wiele lat wychowując własne dzieci obserwowaliśmy dzieci, które samotnie spędzały popołudnia, pozbawione rodzicielskiej opieki. Niestety sytuacja ekonomiczno – gospodarcza w naszym kraju niewielu rodzicom pozwala na to, by w pełni zaopiekować się dziećmi.  Aby przeżyć muszą przez wiele godzin pracować pozostawiając swoje pociechy samym sobie. Grupa szesnastu osób postanowiła powołać do życia stowarzyszenie, które będzie pomagało rodzinie. Wspierało ją jako instytucję, integrowało i pomagało w kryzysach, gdy te się pojawią.

B. Piwowarska
Bożena Piwowarska – prezes Stowarzyszenia, matka piątki dzieci, swoje doświadczenie macierzyńskie oraz pracę w internacie z młodzieżą dopełniła dwustopniowymi studiami na UPJPII w Krakowie, gdzie ukończyła Nauki o Rodzinie, doradca życia rodzinnego, pedagog.

Sylwia Michalec-Jękot - Interwent kryzysowy, pedagog, mediator rodzinny, długoletni koordynator Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Myślenicach, obecnie dyrektor tej instytucji. Współpracuje z Instytutem Psychologii Stosowanej UJ, w dorobku również artykuły i publikacje w prasie fachowej. Prywatnie mama nastoletniego Rafała, przedszkolaka Michała, żona Jacka.


STATUT STOWARZYSZENIA

Rozdział l

Postanowienia ogólne

§ 1

Stowarzyszenie nosi nazwę: Stowarzyszenie Integracji Rodziny WIĘŹ

§ 2

  1. Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku (prawo o stowarzyszeniach) – Dz.U.z 10 kwietnia 1989 r nr 20. poz.104 oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r ( o działalności pożytku publicznego i wolontariacie) – Dz.U. 96 poz,873 – łącznie z wprowadzonymi później zmianami oraz zgodnie z innymi powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, a także postanowieniami zawartymi w niniejszym statucie,
  2. Stowarzyszenie powołuje się na czas nieograniczony.

§ 3

Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Siedzibą władz Stowarzyszenia jest miasto Dobczyce.

§ 4

  1. Stowarzyszenie może używać pieczęci i oznak zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
  2. Stowarzyszenie współpracuje z organami państwowymi, samorządowymi, kościołami, oraz polskimi i zagranicznymi organizacjami społecznymi, w realizacji zadań zbieżnych z celami Stowarzyszenia.

 § 5

Stowarzyszenie ma prawo być udziałowcem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcjonariuszem spółki akcyjnej.

§ 6

Stowarzyszenie opiera swoją działalność głównie na pracy społecznej członków Stowarzyszenia.

§ 7

Stowarzyszenie może powoływać fundacje i być członkiem związku stowarzyszeń.

 Rozdział II

Cele i sposoby ich realizacji

§ 8

Celem Stowarzyszenia jest:

  1. 1.       Niesienie pomocy oraz dążenie do integralnego rozwoju w społeczeństwie obywatelskim osób doświadczających różnorakich kryzysów w życiu osobistym jak i zawodowym, w tym zagrożonych uzależnieniami, uzależnionych.
  1. 2.       Prowadzenia działalności polegającej na świadczeniu pomocy społecznej rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej.
  2. 3.       Działalność na rzecz osób niepełnosprawnych i w wieku emerytalnym.
  3. 4.       Organizowanie opieki i wypoczynku dzieci i młodzieży.

 § 9

  1. 1.               Stowarzyszenie będzie realizować swoje cele poprzez: prowadzenie działań polegających na wypełnianiu wolnego czasu dzieci, młodzieży, rodziców, seniorów:
  • wspólne lub indywidualne odrabianie zadań domowych i pomoc w ich odrabianiu
  • rozwijanie zainteresowań szczególnie przez:

ü       gry sportowe,

ü       gry psychoedukacyjne,

ü       zajęcia plastyczne,

ü       wycieczki,

ü       spotkania z kulturą (kino, teatr, występy, kibicowanie ulubionej drużynie itd.),

ü       zajęcia teatralne (socjodrama, pisanie scenariuszy, odgrywanie scenek, nagrywanie kamerą, robienie zdjęć i omówienie),

ü       występowanie z przedstawieniami na różnych uroczystościach szkolnych i gminnych,

ü       koło filmowe,

ü       zajęcia edukacyjne ( tematy do uzgodnienia np. spotkania z ciekawymi ludźmi – mieszkańcy terenu gminy, sportowcy, aktorzy, piosenkarze i inni),

ü       warsztaty,

  • wspierając rodziny w pełnieniu jej podstawowych funkcji,
  • pomagając w rozwiązywaniu kryzysu w rodzinie oraz objęcie opieką dzieci i rodzin po 6 tygodniowej terapii w OIK,
  • udzielając wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dzieciom i rodzinom dotkniętym alkoholizmem i innymi uzależnieniami oraz przemocą, a także udzielając im pomocy,
  • organizujące i nadzorujące zajęcia sportowe na boisku Orlika dla dzieci, rodziców, rodzin i społeczności lokalnej.

2. Dla realizacji powyższych celów stowarzyszenie współpracować będzie z Salezjańskim Ruchem Toski o Młodzież „SALTROM”, ze szkołami, Urzędem Gminy i Miasta Dobczyce, gminami ościennymi, a także z instytucjami i organizacjami pozarządowymi tych gmin.

3. Środki finansowe na działalność statutową pozyskiwane będą z:

  • dotacji budżetowych,
  • dotacji unijnych i innych,
  • składek,
  • darowizn, zapisów, spadków, ofiarności publicznej,
  • przychodów z odpłatnej działalności pożytku publicznego,
  • gromadzenie środków pieniężnych na realizację celów stowarzyszenia, w tym również poprzez prowadzenie działalności odpłatnej i nieodpłatnej pożytku publicznego.

§ 10

  1. Członkiem Stowarzyszenia może zostać każdy obywatel Polski,  mający pełną zdolność do czynności prawnych, nie pozbawiony praw publicznych, który złoży pisemną deklarację o chęci przystąpienia do Stowarzyszenia, będzie posiadał pozytywna rekomendacje przynajmniej dwóch członków Stowarzyszenia i zaakceptowany przez zarząd Stowarzyszenia.
  2. Utrata członkostwa w Stowarzyszeniu następuje poprzez:
  3. a.       wystąpienie ze Stowarzyszenia, zgłoszone na piśmie Zarządowi,
  4. b.      skreślenie z listy członków na podstawie uchwały Zarządu z powodu zalegania z opłatami składek członkowskich przez okres 12 miesięcy,
  5. c.       skreślenie z listy członków na podstawie uchwały Zarządu z powodu nie wykonywania pracy społecznej w ramach obowiązków członka Stowarzyszenia lub też w wypadku, gdy działanie członka Stowarzyszenia naraża dobre imię lub opinie Stowarzyszenia.
  6. Członkowie Stowarzyszenia mają prawo do:
  7. a.       korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,
  8. b.      uczestnictwa we wszystkich formach działalności Stowarzyszenia,
  9. c.       składania propozycji, projektów i wskazywania nowych metod działania Stowarzyszenia.
  10. Członkowie Stowarzyszenia są zobowiązani do :
  11. a.       aktywnego i stałego uczestniczenia we wszystkich formach działania Stowarzyszenia,
  12. b.      przestrzegania postanowień statutu,
  13. c.       regularnego opłacania składek członkowskich,
  14. d.      Przestrzegania norm etyki zawodowej.

 Rozdział III

Władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru oraz ich kompetencje

 § 11

Władzami Stowarzyszenia są:

  1. 1.       Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
  2. 2.       Zarząd Stowarzyszenia.
  3. 3.       Komisja Rewizyjna.

 § 12

  1. 1.       Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia jest jego najwyższą władzą. Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia jest zwoływane przez Zarząd Stowarzyszenia nie rzadziej niż raz na rok.
  2. 2.       Uchwały Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
  3. 3.       Na wniosek 10 członków Stowarzyszenia przeprowadza się głosowanie tajne mimo braku w danej sprawie zastrzeżeń statutowych.

§ 13

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia należy w szczególności:

  1. 1.       Uchwalanie ogólnych kierunków działalności Stowarzyszenia.
  2. 2.       Przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
  3. 3.       Udzielanie absolutorium Zarządowi.
  4. 4.       Wybór członków Zarządu.
  5. 5.       Ustalanie wysokości składek członkowskich.
  6. 6.       Podejmowanie uchwał o zmianie statutu Stowarzyszenia. Uchwałę w sprawie zmiany statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie zwykła większością głosów, przy obecności 2/3 członków uprawnionych do głosowania.
  7. 7.       Podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Stowarzyszenia. Rozwiązanie Stowarzyszenia następuje na podstawie uchwały Walnego Zebrania powziętej zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 2/3 członków uprawnionych do głosowania.
  8. 8.       Powołanie Biura Stowarzyszenia.
  9. 9.       Podejmowanie uchwał o przystąpieniu Stowarzyszenia do innych organizacji lub spółek.
  10. 10.   Wybór Komisji Rewizyjnej.
  11. 11.   Podejmowanie uchwał w innych sprawach wymagających decyzji Walnego Zebrania Członków.

§ 14

  1. 1.       Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia zwołuje się za pomocą listów poleconych, wysłanymi co najmniej 30 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia. Zamiast listów poleconych, zawiadomienie może być wręczone członkowi Stowarzyszenia bezpośrednio za potwierdzeniem odbioru.
  2. 2.       W zawiadomieniu o zwołaniu Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia należy oznaczyć datę, godzinę i miejsce Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia.
  3. 3.       W razie braku quorum określonego w § 12 niniejszego statutu, Zarząd zwołuje Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia w tym samym dniu, po upływie 30 minut od rozpoczęcia Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia, z tym, że Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia zwołane w tym terminie może podjąć uchwałę bez względu na liczbę obecnych członków.
  4. 4.       Walne Zebranie ustala tryb likwidacji Stowarzyszenia, podejmuje uchwałę o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 2/3 członków uprawnionych do głosowania oraz powołuje komisję likwidacyjną.

§ 15

  1. 1.       Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia zwoływane jest na mocy uchwały Zarządu lub na wniosek Komisji Rewizyjnej, bądź na pisemne żądanie co najmniej 1/5 członków i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
  2. 2.       Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia zwołuje Zarząd w terminie 2 tygodni od chwili złożenia wniosku. Zawiadomienia o zwołaniu Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków rozsyłane są w sposób określony w § 14 u. 1 na dwa tygodnie przed terminem Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia.

§ 16

  1. 1.       Zarząd Stowarzyszenia składa się z 5 członków w tym prezesa, sekretarza i skarbnika.
  2. 2.       Zarząd jest wybierany w wyborach bezpośrednich, tajnych na okres czterech lat przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia. W pierwszej kolejności wybierany jest prezes Stowarzyszenia, a następnie pozostali członkowie zarządu. Zarząd wybiera ze swojego grona  sekretarza, skarbnika i  dwóch członków zarządu.
  3. 3.       W razie ustąpienia członka Zarządu, jego śmierci, wykluczenia ze Stowarzyszenia, niemożności pełnienia funkcji przez okres ponad 6-ciu miesięcy – mandat członka Zarządu wygasa.
  4. 4.       W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Zarządu z przyczyn określonych w ust. 3, Zarząd może wybrać do swego grona nowego członka, spośród kandydatów zgłoszonych do Zarządu na Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia, według kolejności uzyskanych głosów, przy czym liczba osób dokooptowanych nie może przekraczać ½ składu Zarządu.
  5. 5.       Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz. Zarząd jest odpowiedzialny za przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów i wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia.
  6. 6.       Do zakresu działania Zarządu w szczególności należy:
  7. a.         zwoływanie Walnych Zebrań Członków Stowarzyszenia,
    1. b.        opracowywanie planów i programów działalności Stowarzyszenia oraz przedstawianie ich Walnemu Zebraniu Członków Stowarzyszenia do zatwierdzenia,
    2. c.         realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia,
    3. d.        prowadzenie ewidencji członków Stowarzyszenia,
    4. e.         zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia i dysponowanie jego funduszami,
      1. f.          prowadzenie działalności statutowej Stowarzyszenia,
      2. g.        zatrudnianie dyrektora Biura w razie powołania przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia,
      3. h.        składanie sprawozdań ze swej działalności Walnemu Zebraniu Członków Stowarzyszenia,
      4. i.          podejmowanie uchwał w sprawie tworzenia fundacji,
      5. j.          ustalenie podmiotu lub osoby do prowadzenia księgowości.

 

  1. 7.       Posiedzenia Zarządu powinny odbywać się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc. Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes.
  2. 8.       Prezes kieruje pracami Zarządu Stowarzyszenia i reprezentuje go na zewnątrz. Sekretarz prowadzi księgę protokołów zarządu. Skarbnik zajmuje się sprawami finansowymi Stowarzyszenia.
  3. 9.       Uchwały Zarządu, są ważne, jeżeli zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 3 jego członków, w tym obowiązkowo prezesa Zarządu.
  4. 10.   W przypadku równości głosów podczas głosowania, przeważa głos oddany przez prezesa.
  5. 11.   Zebraniom Zarządu przewodniczy prezes Zarządu.

§ 17

  1. Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków na okres czterech lat w wyborach bezpośrednich w głosowaniu tajnym.
  2. Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
  3. W razie ustąpienia członka Komisji Rewizyjnej, jego śmierci, wykluczenia ze Stowarzyszenia, niemożności pełnienia funkcji przez okres ponad 6-ciu miesięcy – mandat członka Komisji wygasa. Skład osobowy Komisji Rewizyjnej w takim przypadku jest uzupełniany spośród kandydatów zgłoszonych do Komisji Rewizyjnej na Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia, według kolejności uzyskanych głosów.
  4. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić funkcji w innych władzach Stowarzyszenia.
  5. Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej w szczególności należy:
    1. a.         nadzorowanie i kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej,
    2. b.        rozstrzyganie sporów wewnątrz Stowarzyszenia,
    3. c.         przedstawianie sprawozdań ze swej działalności Walnemu Zebraniu Członków,
    4. d.        wnioskowanie o udzielenie absolutorium dla ustępującego Zarządu.
  1. Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków władz Stowarzyszenia oraz członków Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
  2. Komisja Rewizyjna jest niezależna od Zarządu.
  3. Członkowie Komisji Rewizyjnej:
    1. a.       nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia z umową o pracę.
    2. Nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej, nie mogą otrzymywać wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji.
    3. Szczegółowy tryb i zasady działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin.
    4. Uchwały Komisji Rewizyjnej są ważne jeżeli zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 2/3 członków, w tym obowiązkowo przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.


Rozdział IV

Biuro Stowarzyszenia

 § 18

  1. Biuro Stowarzyszenia może być powołane w drodze uchwały przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
  2. Biurem kieruje dyrektor zatrudniony przez Zarząd Stowarzyszenia.
  3. Biuro Stowarzyszenia funkcjonuje w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
  4. Dyrektorem Biura powinien być członek Stowarzyszenia.
  5. Pracownikami Biura mogą być osoby nie będące członkami Stowarzyszenia.

 Rozdział V

Sprawy majątkowe Stowarzyszenia

 § 19

Oświadczenia w sprawach majątkowych Stowarzyszenia składają dwie osoby:

Prezes i Skarbnik lub sekretarz lub prezes z innymi członami Zarządu.

§ 20

  1. 1.       Majątek stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości oraz dochody Stowarzyszenia.
  2. 2.       Dochody Stowarzyszenia stanowią :
    1. a.         wpływy ze składek członkowskich,
    2. b.        dotacje, subwencje, darowizny, spadki i zapisy oraz wpływy z nieruchomości i ruchomości będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
  3. 3.       Dochody Stowarzyszenia mogą pochodzić z prowadzonej przez Stowarzyszenie działalności odpłatnej i nieodpłatnej pożytku publicznego.

 § 21

Zakazuje się:

  1. a.       udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków, organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu  albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki i kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
  2. b.      przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuję bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
  3. c.       wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednie wynika z celu statutowego,
  4. d.      zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Rozdział VI

Postanowienia końcowe

 § 22

  1. 1.       Statut niniejszy obowiązuje z chwilą zarejestrowania Stowarzyszenia.
  2. 2.       Składki członkowskie wpłacone na rzecz Stowarzyszenia nie podlegają zwrotowi.
  3. 3.       W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem obowiązują przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku prawo o stowarzyszeniach oraz inne przepisy prawa.